2013. november 9., szombat

Elegáns mákos guba narancsos vaníliamártással

Mautner Zsófi nem véletlenül lett a magyar gasztronómia meghatározó alakja. Emlékszem, amikor először olvastam a blogját, teljesen ledöbbentem: tényleg van ilyen fűszerezés, teljesen hétköznapi alapanyagokból ilyen csodákat lehet kihozni? Ahogy már többször elmondtam, én főzni Stahl Judittól tanultam meg, de a fűszerezést már Zsófitól, Természetesen mindkét könyvét azonnal megvettem. Az elsőből már nagyon régen kinéztem magamnak egy receptet, de mindig halasztódott az elkészítés. Aztán, amikor megláttam aktuális SAD felhívást, azonnal előkerestem a szakácskönyvet, és már néztem is a receptet. Fejedelmi mákos guba, isteni finom öntettel, mi kell még? Egy tányér és egy villa, és már ehetünk is!

Elegáns mákos guba narancsos vaníliamártással

Hozzávalók:
Mákos gubához:
- 20 dkg darált mák
- 15 dkg porcukor
- 4 tojássárgája
- 10 dkg cukor
- 1,2 l tej
- 1 vaníliarúd
- csipet só
- 2-2 db narancs -  és citromhéj
- 1,5 db kalács (szégyenszemre vettem, és nem sütöttem)
- 10 dkg vaj
- 4 ek méz
Vaníliamártáshoz:
- 4 dl tejszín
- 4 dl tej
- 2 tk vaníliakivonat
- 2 nagy darab narancshéj
- 4 tojássárgája
- 16 dkg cukor
- 2 ek narancslikőr
Elkészítés:
A sütőt előmelegítjük 180 fokra. A mákot összekeverjük a porcukorral. 
A tojássárgáját habosra keverjük a cukorral. 
Az 1,2 l tejhez hozzáadjuk a vaníliarúd kikapargatott magjait, és a rudat is, valamint a csipet sót, a narancs és citromhéjat. Feltesszük a tűzre, és felmelegítjük. Állandó keverés mellett a tojásos keverékbe öntjük, majd azzal együtt visszaöntjük a lábosba, és pár perc alatt kissé besűrítjük, majd leszűrjük.
Kivajazunk egy tortaformát, felszeleteljük a kalácsot. Rétegzés következik: a forma aljába kalácsot teszünk, bőségesen meglocsoljuk a vaníliás tejjel, várunk néhány percet, amíg a kalács kissé beszívja a folyadékot. Ezután jól megszórjuk a cukros mákkal, néhány darabka vajat teszünk rá, majd némi mézzel megcsurgatjuk. Addig folytatjuk a rétegzést, amíg a hozzávalók tartanak. A tetejére kalács kerüljön, néhány szem vajat tegyünk rá, miután meglocsoltuk a tejjel. És már mehet is a sütőbe a torta, ahol kb. fél óra alatt készre sütjük. 
A vaníliamártáshoz a tejszínt és a tejet felmelegítjük egy lábosban a vaníliával  és a narancshéjjal. A tojássárgáját habosra keverjük a cukorral. Hozzáöntjük a meleg tejet,  majd visszaöntjük a lábosba, és állandó keverés mellett mártás sűrűségűre főzzük, végül hozzáadjuk a narancslikőrt.
Tálalásnál szeletet vágunk a tortából, megszórjuk porcukorral, kis tálkában kínáljuk mellé a mártást. Langyosan és hidegen is nagyon finom!
Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése