2014. augusztus 12., kedd

Mákos patkó


Általános iskolás koromban úgy indult a napom, hogy betértem a suli melletti pékségbe, és feltankoltam mákos és diós búrkifliből. Azóta is nagy rajongója vagyok ennek a kifliségnek, azonban eddig nem próbálkoztam az elkészítésével, mert úgy gondoltam, hogy nagyon bonyolult lehet. Aztán végiglapoztam a Nők Lapja Konyha Desszert különszámát, és azonnal megakadt a szemem a recepten. Kicsit elborzadtam a mákos töltelék nyomózsákból történő tésztára juttatásán, ezért gyorsan továbblapoztam. Egy szép napon azonban hirtelen rám tört a mákéhség, és eszembe jutott a mákos patkó. Úgy döntöttem, egy életem, egy halálom, ezt itt és most rövidre zárjuk, elkészítem gyermekkorom kedvencét, de a nyomózsákot száműzöm, mivel nem hiányzik nekem a felesleges stressz. Meglepően könnyen és gyorsan haladtam, az eredmény pedig nagyon finom lett, rekordsebességgel ürült ki a tepsi...

Mákos patkó
Hozzávalók:
- 2,5 dl  tej
- 2,5 dkg élesztő
- 5 dkg cukor
- 50 dkg liszt
- 1 tk só
- 5 dkg puha vaj
- 1 cs vaníliás cukor
- 1 citrom reszelt héja
- 1 tojássárgája
Töltelékhez:
- 1 dl víz
- 15 dkg cukor
- 25 dkg darált mák
- 3 ek darált keksz
- 1 citrom héja
- csipet fahéj
Egyebek:
- liszt a nyújtáshoz
- 1 tojás a kenéshez
Elkészítés:
A tejet meglangyosítjuk a mikróban, hozzáadunk 1 tk cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt és felfuttatjuk.
Egy nagy tálba tesszük a lisztet, a sót, a cukrot, a puha vajat, a vaníliás cukrot, a reszelt citromhéjat, a tojássárgáját, végül az élesztős tejet és bedagasztjuk a tésztát. Tiszta konyharuha, rendes fél óra, langyos helyen duplára kelesztés.
A vizet a cukorral felforraljuk, szirupot főzünk belőle. A darált mákot, a citromhéjat, a fahéjat és a kekszet összekeverjük egy tálban, jól nyakon öntjük a forró sziruppal. 
A megkelt tésztát lisztezett deszkán kinyújtjuk, és 4 csíkra vágjuk. Minden csík közepére fakanállal tölteléket halmozunk, a széleket pedig megkenjük a felvert tojással. A tésztát a töltelékre borítjuk úgy, hogy befedje azt, és a tojástól egymáshoz tapadjanak a szélek. Kis rudakat kapunk, mindegyiket 4 részre vágjuk, patkó alakúra hajlítjuk, és sütőpapírral borított tepsire sorakoztatjuk őket. A tészta illesztése alulra kerüljön. Tiszta konyharuha, langyos hely, negyed óra kelesztés. 
És már csak annyi dolgunk van, hogy a patkók tetejét megkenjük tojással, 180 fokra előmelegített sütőbe toljuk, és kb. 20 perc alatt készre sütjük (tűpróba!). Egy pohár tejjel/kakaóval mennyei reggeli/vacsora!

Jó étvágyat!

2 megjegyzés:

  1. Finom kifli! A máktöltelékhez a keksz sűrítésképpen megy?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik! Igen, a keksz sűrítési feladatokat lát el a receptben:-)

      Törlés