2014. szeptember 1., hétfő

Békebeli foszlós kalács




Csak nekem lehet annyi eszem, hogy levezetek Jászberénybe Tatabányáról oda-vissza egy nap alatt magassarkú szandálban (hiúság, Zsuzsi a neved!:-)), ennek eredményeként a vasárnapot felpolcolt lábakkal, teljes pihenéssel töltöttem. Ebben az állapotban természetesen csak minimális sütési terveim lehettek (még jó, hogy tele van a mélyhűtő, ezért egyáltalán nem fenyegetett az éhhalál), tehát a reggelire koncentráltam. Nem kellett sokat gondolkodnom, Limara zseniális szakácskönyvéből végtelen mennyiségű recept vár kipróbálásra, csak végig kellett lapoznom, és máris megtaláltam az ideális alanyt: azonnal beleszerettem egy kalácsba, amelyben semmi különleges nincs, mégis isteni finom! Nagyon egyszerű elkészíteni, a kelesztési idő miatt kicsit hosszadalmas a folyamat, de érdemes kipróbálni, sokkal jobb a végeredmény, mint a boltban kapható! Én felvettem a családi kedvencek sorába...

Békebeli foszlós kalács

Hozzávalók:
- 1 dl tej
- 6 dkg cukor
- 2 dkg élesztő
- 50 dkg liszt
- 1 tk só
- 1 tojás (+1 a tetejére)
- 1 tojássárgája
- 2 dl habtejszín
Elkészítés:
A tejet meglangyosítjuk, belekeverünk 1 tk cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, hagyjuk felfutni.
Egy nagy tálba tesszük a lisztet (stréberek szitálhatják is, én ehhez sajnos túl kényelmes vagyok), hozzákeverjük a sót és a cukrot. A közepébe mélyedést készítünk, beleütjük a tojást és a tojássárgáját, majd beleöntjük a tejszínt és az élesztős tejet. Bedagasztjuk a tésztát, tiszta konyharuha, meleg hely, 45 perc kelesztés.
A megkelt tésztát lisztezett felületre borítjuk, 3 részre osztjuk (ha 6 fonatos kalácsot szeretnénk, akkor természetesen 6 részre, nekem ez még túl bonyolult lenne), egyesével gömbölyítjük, majd letakarjuk, és kb. 10 percig pihenni hagyjuk.
Ezután a kis cipókból egyesével rudakat sodrunk lisztezett felületen, az egyik végükön összecsípjük őket, majd nem túl szorosan összefonjuk őket, sütőpapírral borított tepsibe tesszük a kalácsot. Felverünk egy egész tojást, vékonyan megkenjük vele a tésztát, majd újra tiszta konyharuha, meleg hely, 30 perc kelesztés. 
A megkelt kalácsot még egyszer megkenjük tojással, így lesz szép fényes a felülete. 180 fokra előmelegített sütőbe toljuk, kb. 45 perc alatt készre sütjük (tűpróba!). A kihűlt kalácsot szeleteljük, kedv és ízlés szerint ízesítjük (én vajjal és lekvárral fogyasztottam), egy pohár tejjel/kakaóval tökéletes reggeli/vacsora!

Jó reggelt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése