2014. október 23., csütörtök

Zsályás sütőtökfőzelék


Sütőtökös rakott krumplira készültem, be is szereztem hozzá egy szép sütőtököt, de amikor atyám megjelent egy hatalmas adag almával, újra kellett gondolnom a menüt. A húst lefagyasztottam, a krumplira is van ötletem, de a sütőtökkel kellett valami kezdenem, méghozzá viszonylag gyorsan. Szerencsére még ott hevert a konyhaasztalon a nemrégiben beszerzett szakácskönyv Szatmári Feritől, tele jobbnál jobb főzelékötletekkel. Természetesen sütőtökre is volt recept, így nem hezitáltam sokat, ilyen még úgysem volt, kíváncsian fogtam bele a megvalósításba. Természetesen mennyei lett a végeredmény, olyannyira laktató a főzelék, hogy egyáltalán nem hiányzott hozzá a feltét, a recept felvéve a családi kedvencek közé!

Zsályás sütőtökfőzelék

Hozzávalók:
Főzelékhez:
- 1,5 kg sütőtök, hámozva, kockázva
- 1 fej vöröshagyma, finomra aprítva
- 3 ek olívaolaj
- 1 ek vaj
- 2 gerezd fokhagyma, reszelve
- 4-5 zsályalevél, finomra aprítva (nálam 2 tk szárított zsálya)
- 2 cm gyömbér, reszelve (nálam 1 tk őrölt gyömbér)
- 1 tk őrölt koriander (egész korianderem volt itthon, megtörtem mozsárban)
- 4 dl alaplé (tudom, hogy ez már nagyon égő, de még mindig víz és 2 húsleveskocka:-))
- 1 dl kókusztej
- 2 ek (kukorica) keményítő
- fél lime leve (nálam fél citrom leve)
- só, bors
- 2-3 ek víz
Tökmaghoz:
- tökmag
- 1 ek olívaolaj
- csipet só
- 1 tk chilipor
- pár csepp tökmagolaj (nekem nem volt itthon olívaolajat használtam)
Elkészítés:
A legmocsokabb része a dolognak a sütőtök felszeletelése, meghámozása és kockákra vágása. Ha ezen rendkívül idő - és tricepszigényes (a legnagyobb késemmel is komoly fizikai erőt kellett kifejtenem, utálom, fúj!) műveleten túl vagyunk, a többi már gyerekjáték.
A hagymát apróra vágjuk, egy nagyobb lábasban puhára dinszteljük a vaj és az olívaolaj keverékén. Sózzuk, ráreszeljük a fokhagymát, hozzáadjuk a gyömbért, a zsályát, a koriandert, és fél percig együtt pirítjuk (tessék odafigyelni, mert gyorsan odaég!). Mehet bele a felkockázott tök, átforgatjuk, majd felöntjük az alaplével. Sózzuk, borsozzuk, fedő alatt puhára főzzük. Ezután egy evőkanálnyit kimerünk, pürésítjük, majd visszaadjuk az alaphoz. 
Egy kisebb tálban összekeverjük a kókusztejet 2-3 ek vízzel és a keményítővel, majd besűrítjük vele a főzeléket. A lime (vagy citrom) levével és borssal ízesítjük, megkóstoljuk, ha szükséges, sózzuk.
Eleddig nem foglalkoztam a sütőtök magjaival, miután kikanalaztam a tökből, azonnal dobtam ki a kukába. Hatalmas hiba volt, zseniális finomságot lehet belőle kreálni néhány perc alatt! Egy száraz serpenyőben elkezdjük pirítani a tökmagot. Meglocsoljuk 1 tk olajjal, sózzuk, megszórjuk őrölt chilivel, és néhány perc alatt aranybarnára sütjük. Folyamatosan mozgatni kell a serpenyőt, különben leég! 
A főzeléket a mennyei tökmaggal tálaljuk, és addig esszük, amíg van belőle, garantáltan függőséget okoz!

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése